پلمپ درب ظرف شیشه ای در خانه

پلمپ درب ظرف شیشه ای در خانه

بسیاری از تولید کنندگان محصولات خانگی اغلب به دنبال راه حل ساده و ارزان قیمت پلمپ درب ظرف شیشه ای در خانه یا کارگاه خود می باشند. به علت پایین بودن میزان تولید کارگاه های کوچک و خانگی، استفاده از دستگاه های با ظرفیت بالا برای آنها مقرون بصرفه نبوده و باید به روش های بدون نیاز به دستگاه و یا استفاده از دستگاه سیل القایی دستی اکتفا نمایند. برای اینکه بتوان محصول مناسبی را برای پلمپ درب ظرف شیشه ای در خانه پیشنهاد داد می بایست ابتدا موارد زیر را در نظر گرفت:

  • آیا محصولی که قرار است در ظرف شیشه ای بسته بندی شود جامد، پودر یا کرمی شکل است؟
  • آیا برای پلمپ کردن ظرف امکان تهیه دستگاه وجود دارد؟
  • جنس درب ظرف پلاستیکی است یا فلزی؟
  • چه تعداد ظرف در یک روز باید سیل گردد؟

وقتی از آب بندی و پلمپ ظروف شیشه ای صحبت می کنیم باید توجه نمود که حساسیت این کار نسبت به سیل نمودن ظروف پلاستیکی خیلی بیشتر است. هنگام استفاده از ظروف پلاستیکی، تقریباً هیچ محدودیتی در نوع محصول داخل ظرف وجود ندارد. حتی امکان سیل نمودن ظروف بسیاری از محصولات اسیدی و خورنده مثل برخی سموم کشاورزی و مواد شیمیایی نیز براحتی امکان پذیر می باشد و فقط می بایست از سیل مخصوص مواد خورنده استفاده نمود. اما برای پلمپ ظرف شیشه در خانه باید توجه داشت که فقط وقتی امکان سیل نمودن ظروف شیشه ای وجود دارد که محصولات خشک، پودری، کرمی و بسیار غلیظ (مانند عسل و مربا) داخل آنها بسته بندی گردند. اگر محصول مایع، روغنی و رقیق باشد خاصیت چسبندگی لایه ی روی آلومینیوم سیل بعد از مدت کوتاهی از بین رفته و باعث نشت محصول می گردد. اما برای سایر محصولات ذکر شده مشکلی وجود نخواهد داشت.

پلمپ دستی یا با دستگاه؟

در واقع دو روش کلی با استفاده از انواع واشر سیل برای پلمپ ظرف شیشه ای در خانه وجود دارد. روش اول با استفاده از آلومینیوم سیل و روش دوم با استفاده از فوم سیل خودچسب می باشد. لازم به ذکر است در هر دو حالت فقط سیل نمودن محصولات غیر مایع امکان پذیر بوده و توقع سیل نمودن ظروف شیشه ای محتوی مایعات با روش های آب بندی فعلی موجود در بازار ایران امکان پذیر نمی باشد (توضیحات این صفحه در خصوص آب بندی از طریق انواع واشر سیل بوده و سایر روش های آب بندی مانند درب های استاپردار یا لاینر دار و نیز نایلون شرینک موضوع بحث این مطلب نمی باشد).

روش اول: استفاده از دستگاه سیل القایی دستی

پیش تر اشاره شد که چه نوع محصولاتی قابلیت سیل شدن در ظروف شیشه ای را دارند. اگر محصول شما این مشخصات را دارد و امکان تهیه دستگاه سیل القایی دستی (پرتابل را دارید می توانید با استفاده از این دستگاه و واشر سیل شیشه می توانید با کیفیت و امنیت بسیار بالا به لحاظ آب بندی و حفاظت محصول در برابر تقلب ظرف خود را پلمپ نمایید. حدود هزینه ی خرید دستگاه سیل دستی در تاریخ نگارش این متن (مرداد ۱۴۰۱) بین ۵ تا ۸ میلیون تومان می باشد.

روش دوم: استفاده از فوم سیل خودچسب (فشاری)

در این روش نیاز به تهیه دستگاه نخواهید داشت و با تهیه فوم سیل فشاری می توانید ظروف خود را با قرار دادن فوم خودچسب داخل درب و بستن آن روی ظرف سیل نمایید. البته ۲ نکته مهم را باید در نظر گرفت: اول اینکه در این روش هم باید محصول غیر مایع باشد. دوم اینکه قیمت فوم خود چسب به نسبت آلومینیوم سیل حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد گرانتر است (یعنی درست است که نیاز به خرید دستگاه ندارد، اما در مرور زمان روش گرانتری نسبت به سیل القایی خواهد بود). و مورد سوم و آخر اینکه پلمپ سیل خودچسب بسیار ضعیف تر از سیل القایی بوده و اغلب برای محصولاتی نظیر محصولات آرایشی بهداشتی (انواع کرم، کرم پودر و …) استفاده می گردد.

جنس درب ظرف

اگر جنس درب ظرف محصول پلاستیکی باشد هم می توان از فویل سیل و هم از سیل خودچسب استفاده نمود. اما اگر درب ظرف فلزی باشد و امکان تغییر درب فلزی برای مراحل سیلینگ وجود نداشته باشد برای پلمپ درب ظرف شیشه ای در خانه، با شر مایع نبودن محصول فقط از سیل خودچسب می توان استفاده نمود.