پلمپ شیشه عسل

فویل سیل عسل

آیا فویل سیل عسل نوعی خاص و اختصاصی از سیل القایی است؟ همانطور که در بخش های دیگر وب سایت قبلاً توضیح داده شد از آلومینویم سیل می توان برای بسته بندی طیف وسیعی از محصولات غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی و صنعتی استفاده نمود. به غیر از برخی محصولات خاص مانند محصولات با خاصیت اسیدی و یا خورنده و همچنین محصولاتی که حین انبارداری ممکن است در بسته بندی تولید گاز نمایند برای سایر محصولات می توان از واشرهایی با کاربری عمومی استفاده نمود مشروط بر اینکه واشر به لحاظ بهداشتی بدون اشکال باشد. برای تصمیم گیری و انتخاب بهترین فویل سیل عسل می بایست به موارد زیر توجه نمود.

  • جنس بدنه ظرف

بطور کلی عسل و بیشتر مواد غذایی دیگر مانند انواع مربا، کره بادام زمینی، عسل، ارده و شکلات صبحانه در بسته بندی های شیشه ای و یا پلاستیکی (جارهای پت و پلی اتیلن) بسته بندی می گردند. از این رو فویل سیل عسل می بایست امکان چسبیدن و پلمپ نمودن درب ظروف شیشه ای و یا جارهای پت را فراهم نماید. تولید کنندگان می بایست بطور اختصاصی واشر مناسب ظرف خود را تهیه بفرمایند.

  • ماهیت محصول داخل ظرف

نوع و ماهیت محصول داخل بسته بندی نیز از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد. اصولا عسل ماهیت اسیدی نداشته و تولید گاز هم نمی نمایند. پس استفاده از یک واشر سیل معمولی برای پلمپ ظروف شیشه ای یا پلاستیکی این محصول کفایت می نماید وی نیاز به استفاده از سیل های قابل تنفس وجود ندارد.

  • نیاز به واشر ثانویه (فوم یا مقوا)

در اغلب موارد عسل  و برخی مواد غذایی دیگر مانند انواع مربا، کره بادام زمینی، ارده و …   دیگر به سرعت و بلافاصله بعد از باز شدن محصول استفاده نمی گردند و معمولا مصرف کننده در طی زمان اقدام به  مصرف این محصولات می نماید. بنابراین پس از باز شدن پلمپ سیل روی دهانه ظرف نیاز آب بندی از بین نرفته و  باقی ماندن یک واشر ثانویه داخل درب ظرف در حفظ تازگی، رطوبت و رایحه محصول و یا جلوگیری از نفوذ رطوبت و گرد و غبار به داخل ظرف بسیار موثر خواهد بود. بنابراین فویل سیل عسل بهتر است از نوع واشرهای دولایه باشد. گرچه این مورد یک توصیه جدی بوده اما ممکن است برخی تولید کنندگان اصرار به استفاده از واشر های تک لایه داشته باشند که در صورت مناسب بودن درب ظرف این امکان نیز وجود خواهد داشت. در ضمن باید به علت چسبناک بودن عسل ممکن است طی زمان مصرف مقوای داخل درب به عسل آغشته گردد که در برخی موارد ظاهری نا مناسب به درب محصول بدهد. این مورد نیز ممکن است برای تولیدکنندگان هنگام انتخاب سیل مد نظر قرار بگیرد.

  • قطر دهانه و ارتفاع درب

قطر دهانه ظرف و قطر کف درب برای انتخاب سایز مناسب واشر بسیار با اهمیت هستند. واشر باید داخل درب قرار گرفته و پس از برگرداندن درب کاملا محکم در جای خود (کف درب) باقی مانده و بیرون نیوفتند. مورد مهم بعدی در تماس قرار گرفتن و تحت فشار بودن واشر بین کف درب و دهانه ظرف پس از بسته شدن درب می باشد. اگر واشر کاملا تحت فشار نباشد ممکن بعد از عمل القاء مغناطیسی کاملا به دهانه ظرف نچسبد و باعث نشت محصول گردد. گاهی ممکن است که سیل تک لایه برای محصول مناسب باشد اما مناسب نبودن درب ظرف و وجود فاصله زیاد، جهت پر کردن فضای خالی اضافه که بین کف ظرف و دهانه درب تولید کننده را وادار به استفاده از واشر سیل دو لایه (مقوادار یا فومدار) نماید.

پس از بررسی دقیق ۴ فاکتور بالا می توان نتیجه گرفت که چه واشری بهترین گزینه برای فویل سیل عسل می باشد. اگر ظرف شما از جنس شیشه بوده و دارای دربی مناسب با فاصله ی کم بین کف درب و دهانه ظرف می باشد سیل تک لایه ی شیشه کافی و مناسب خواهد بود. اما اگر درب و دهانه دارای فاصله ی بیشتری می بشند استفاده از واشر شیشه مقوادار گزینه های مطلوب تری خواهد بود و نتیجه بهتری را برای بسته بندی محصول ما رقم خواهند زد. در صورتی که جنس ظرف از پلاستیک می باشد بسته به اینکه پت، پلی پروپیلن یا پلی اتیلن بودن باشد واشر دولایه خاص آن ظرف گزینه بهتر و مورد توصیه خواهد بود.