فويل سيل القايي

از فويل سيل القايي می توان برای بسته بندی طیف وسیعی از محصولات غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی و صنعتی استفاده نمود. به غیر از برخی محصولات خاص مانند محصولات با خاصیت اسیدی و یا خورنده و همچنین محصولاتی که حین انبارداری ممکن است در بسته بندی تولید گاز نمایند برای سایر محصولات می توان از واشرهای فويل سيل القايي با کاربری عمومی استفاده نمود. برای تصمیم گیری و انتخاب بهترین واشر سیل می بایست به موارد زیر توجه نمود.

  • جنس بدنه ظرف

واشرهای سیل القایی بطور اختصاصی برای یک ظرف خاص تولید می گردند. واشر سیل القایی پت فقط مناسب ظروف پت خواهد بود و برای ظروف شیشه ایی یا پلی اتیلنی قابل استفاده نخواهد بود و می بایست از فویل سیل القایی مخصوص همان ظرف استفاده نمود. به همین دلیل تولید کنندگان برای جلوگیری از پیشامد مشکلات تولید، می بایست بطور اختصاصی واشر مناسب ظرف خود را تهیه بفرمایند.

  • ماهیت محصول داخل ظرف

هنگام استفاده از فویل سیل القایی نوع و ماهیت محصول داخل بسته بندی نیز از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد. برخی از انواع واشر سیل برای بسته بندی مایعات مناسب نمی باشند و یا برخی دیگر برای محصولات با ماهیت اسیدی (برخی شوینده ها و یا سموم) مناسب نمی باشند. برخی دیگر از محصولات ممکن است تولید گاز نمایند که در صورت استفاده از آلومینیوم سیل های تنفس ناپذیر امکان پاره شدن سیل و یا آسیب دیدن ظرف وجود خواهد داشت .

  • نیاز به واشر ثانویه (فوم یا مقوا)

در اغلب موارد محصولات به سرعت و بلافاصله بعد از باز شدن پلمپ درب استفاده نمی گردند و معمولا مصرف کننده در طی زمان اقدام به  مصرف این محصولات می نماید. بنابراین پس از باز شدن پلمپ سیل روی دهانه ظرف نیاز آب بندی از بین نرفته و  باقی ماندن یک واشر ثانویه داخل درب ظرف در حفظ تازگی، رطوبت و رایحه محصول و یا جلوگیری از نفوذ رطوبت و گرد و غبار به داخل ظرف بسیار موثر خواهد بود. بنابراین برای پلمپ نمودن ظروف این محصولات، فویل سیل القایی بهتر است از نوع واشرهای دولایه باشد. گرچه این مورد یک توصیه جدی بوده اما ممکن است برخی تولید کنندگان اصرار به استفاده از واشر های تک لایه داشته باشند که در صورت مناسب بودن درب ظرف این امکان نیز وجود خواهد داشت.

  • قطر دهانه و ارتفاع درب

قطر دهانه ظرف و قطر کف درب برای انتخاب سایز مناسب واشر بسیار با اهمیت هستند. واشر باید داخل درب قرار گرفته و پس از برگرداندن درب کاملا محکم در جای خود (کف درب) باقی مانده و بیرون نیوفتند. مورد مهم بعدی در تماس قرار گرفتن و تحت فشار بودن واشر بین کف درب و دهانه ظرف پس از بسته شدن درب می باشد. اگر واشر کاملا تحت فشار نباشد ممکن بعد از عمل القاء مغناطیسی کاملا به دهانه ظرف نچسبد و باعث نشت محصول گردد. گاهی ممکن است که سیل تک لایه برای محصول مناسب باشد اما مناسب نبودن درب ظرف و وجود فاصله زیاد، جهت پر کردن فضای خالی اضافه که بین کف ظرف و دهانه درب تولید کننده را وادار به استفاده از واشر سیل دو لایه (مقوادار یا فومدار) نماید.

پس از بررسی دقیق تمام پارامترهای بالا می توان نتیجه گرفت که کدامیک از انواع آلومینیوم سیل بهترین گزینه برای پلمپ ظروف محصول شما می باشد. اگر ظرف دارای دربی مناسب با فاصله ی کم بین کف درب و دهانه ظرف می باشد سیل تک لایه ی برای ظرف شما کافی و مناسب خواهد بود. اما اگر درب و دهانه دارای فاصله ی بیشتری می بشند استفاده از واشر مقوادار گزینه های مطلوب تری خواهد بود و نتیجه بهتری را برای بسته بندی محصول شما رقم خواهند زد. در صورتی که جنس ظرف از پلاستیک می باشد بسته به اینکه پت، پلی پروپیلن یا پلی اتیلن بودن باشد واشر دولایه خاص آن ظرف گزینه بهتر و مورد توصیه خواهد بود.